Niedostarczona przesyłka przez kuriera – co zrobić?

Z pewnością znasz to miłe uczucie, gdy złożyłeś zamówienie online, a chwilę później otrzymałeś SMS-a lub e-maila z informacją o tym, że Twoja paczka wyruszyła w drogę. Wówczas pewnie niecierpliwie na nią czekasz i mocno trzymasz kciuki, aby szybko i bezpiecznie do Ciebie dotarła. I choć większość przesyłek dociera do klientów zgodnie z przesłanym w wiadomości terminem, to czasem zdarza się, że mimo długich oczekiwań kuriera po prostu nie ma. Czy wiesz, co zrobić, gdy kurier nie dostarczy paczki? O tym w naszym wpisie.

Dlaczego kurier nie przyjechał z przesyłką?

Jak pewnie się domyślasz, powodów, dla których kurier nie dotarł do Ciebie z przesyłką, może być mnóstwo. Jeśli spotkała Cię taka niemiła niespodzianka, zacznij od wyszukania powiadomienia na poczcie elektronicznej. W takiej wiadomości powinieneś mieć link, który pozwoli na zlokalizowanie przesyłki i poznanie jej statusu. 

Niedostarczona przesyłka przez kuriera obraz 1

Możesz tam znaleźć komunikat informujący o tym, że paczka została przekazana firmie, ale kurier jeszcze jej nie otrzymał. Innym statusem może być „w doręczeniu”. Jeśli paczka otrzymała status „przekazana do doręczenia”, tego konkretnego dnia powinieneś otrzymać wiadomość z określonym przedziałem czasowym, w którym trafi do Ciebie przesyłka. Oczywiście musisz mieć na uwadze, że to wyłącznie czas orientacyjny, a kurierowi mogą przydać się różne nieprzewidziane przygody takie jak np. korki.

Paczka „w doręczeniu”, ale wciąż jej nie widać? Zadzwoń na infolinię

Gdy dużymi krokami nadchodzi wieczór, a Twoja paczka, która miała być dzisiaj dostarczona, wciąż nie dotarła, natomiast jej status wciąż niezmiennie brzmi „w doręczeniu”, możesz skontaktować się z infolinią firmy kurierskiej. Konsultanci przekażą Ci szczegółowe informacje dotyczące tego, dlatego kurier nie dostarczył paczki. 

Warto podkreślić, że w niektórych przypadkach, gdy firma wysyła informację o przewidywanym czasie doręczenia paczki, dołącza do niej również numer telefonu kuriera. Z czymś takim możemy spotkać się w przypadku usług świadczonych m.in. przez firmę DPD. Jeśli posiadasz taki numer, po prostu skontaktuj się z kurierem i zapytaj go, kiedy dostarczy Twoją paczkę. Taka możliwość jest bardzo przydatna zwłaszcza gdy musisz pilnie wyjść z domu i nie chcesz minąć się z dostarczycielem przesyłki. 

Czasem może zdarzyć się też tak, że jesteś cały dzień w domu, a mimo to strona lub infolinia informuje Cię o „nieudanej dostawie”. Niestety, to nie rzadkość, ale na szczęście zazwyczaj w takim przypadkach kurierzy zostawiają przesyłki w specjalnych punktach odbioru, które w miarę możliwości zlokalizowane są niedaleko punktu doręczenia. Wówczas klient ma nawet kilka dni na odbiór paczki. Gdy jednak koniecznie chcesz, aby paczka została dostarczona do drzwi, skontaktuj się z firmą kurierską, wyjaśnij sytuację i poproś o możliwość drugiego doręczenia. Zazwyczaj nie stanowi to żadnego problemu. Pamiętaj również, że jeśli firma nie będzie chciała się zdecydować na taki krok, w ostateczności możesz złożyć reklamację. 

Co może wpłynąć na to, że paczka zaginie?

Kurier nie dotarł jeszcze do Ciebie? Czekasz na przesyłkę już naprawdę długo i nie masz pewności, jak długo jeszcze to potrwa? Zanim zaczniesz się poważnie denerwować, sprawdź trasę swojego pakunku. Obecnie jest normalną praktyką wysyłanie do klientów informacji o numerze paczki za pomocą e-maila lub SMS-a wraz z linkiem do monitorowania statusu przesyłki. 

Wystarczy, że skorzystasz z dedykowanego systemu i wprowadzisz do niego określony ciąg cyfr lub kombinację z literami, a uzyskasz informacje dotyczące tego, gdzie aktualnie znajduje się Twoje zamówienie. Możliwości jest naprawdę sporo – może ono czekać w magazynie na odbiór, być w trakcie długiego przejazdu (nawet kilka tysięcy kilometrów) lub zostało już odebrane z magazynu do dalszego dostarczenia. 

Zanim zaczniesz się nurtować pytaniem “dlaczego kurier jeszcze nie przyjechał?”, wejdź na odpowiednią stronę przewoźnika, wpisz odpowiedni numer paczki i poznaj jej stan faktyczny. Jeżeli jednak oczekiwanie przekracza standardowy okres, z którym byłeś dotychczas zaznajomiony, może to być wynikiem różnych czynników.

1

Siła wyższa

Paczka może zostać niedostarczona przez kuriera z wielu powodów, w tym takich, które są całkowicie niezależne od żadnej ze stron, czyli nadawcy, odbiorcy i przewoźnika. Niestety trzeba mieć na uwadze, że w życiu zdarzają się sytuacje, których niemożliwe jest przewidzenie. Mianowicie mamy tutaj na myśli zmieniające się warunki pogodowe, kolizje drogowe, konflikty zbrojne czy kataklizmy. Są to przykładowe czynniki, w wyniku których paczka może zostać dostarczona z kilkudniowym lub nawet kilkutygodniowym opóźnieniem. Niestety jest również ryzyko, że pakunek zostanie całkowicie zniszczony i nigdy nie trafi do odbiorcy. Takie sytuacje nie zdarzają się często, ale na wszelki wypadek większość firm przewozowych posiada ubezpieczenie na tego typu sytuacje.

2

Źle wypełniony list przewozowy

Jeśli kurier wciąż nie przyjechał, to może problemem jest list przewozowy i błędy w nim zawarte. Czasami zdarza się, że nadawca źle go wypełnia, przez co dostarczenie paczki może być problematyczne. Nierzadko jest tak, że nadawca podaje poprawne dane kontaktowe, ale adres już niekoniecznie. Wówczas dostarczenie paczki będzie skomplikowane, a na stronie będziesz otrzymywał komunikaty mówiące, że kurier próbował już dostarczać przesyłkę, ale próby te okazały się bezskuteczne. Wówczas najlepiej będzie jak skontaktujesz się z biurem obsługi klienta danego przewoźnika.

3

Złamanie regulaminu przez nadawcę

Inną przyczyną zaginionej paczki może być nieprzestrzeganie regulaminu. Niezależnie od tego, z jakiego usług przewoźnika korzystamy, obowiązują zasady, których złamanie wiąże się z niedostarczeniem pakunku. Trudno powiedzieć tutaj o konkretnych zasadach, ponieważ każda firma kurierska może mieć nieco inny regulamin. Dlatego przed nadaniem paczki warto pamiętać o tym, aby dokładnie zapoznać się z tymi zasadami, z których można dowiedzieć się m.in. czego nie można wysyłać.

Kurier nie dostarczył przesyłki – co robić i jak zapobiegać?

Niedostarczona przesyłka przez kuriera obraz 2

Już wiesz, że niedostarczenie paczki czy też jej opóźnienie może być wynikiem różnych sytuacji. Na szczęście istnieją procedury, które mają pomóc w rozwiązaniu zagadki związanej z niedostarczonym pakunkiem. Jak już jednak wspomnieliśmy, producery mogą być inne w zależności od firmy kurierskiej. Gdy zaginie Twoja paczka, najprościej będzie jak nawiążesz bezpośredni kontakt z biurem obsługi klienta. Podczas rozmowy przekaż numer paczki, aby otrzymać najważniejsze informacje. Zobacz, co możesz zrobić, gdy kurier nie przyjechał!

Reklamacja

Twoja paczka nie dotarła do Ciebie w dniu planowanego jej przekazania ani na następny dzień? Na spokojnie – być może akurat jest okres, kiedy kurierzy mają mnóstwo pracy? Tak jest chociażby przed Świętami Bożego Narodzenia. Jeśli jednak czujesz, że ten czas już znacząco się wydłuża, skontaktuj się z biurem obsługi klienta określonego przewoźnika. 

Klient, którego paczka nie została dostarczona, może również złożyć reklamację. Ma on od 5 do 14 dni na jej złożenie. Wymaga to wypełnienia formularza, uzupełnienia najważniejszych informacji o zaginionej paczce i załączenia oryginalnego listu przewozowego. 

Firma kurierska ma miesiąc, a dokładnie 30 dni na odpowiedź. Jeśli nie uda się odnaleźć paczki w tym terminie, przewoźnik musi zwrócić równowartość ceny produktu znajdującego się w paczce lub przekazać kwotę wartości przesyłki określoną przy nadaniu. Gdy jednak w ciągu roku okaże się, że paczka się odnalazła, odbiorca będzie zobowiązany do zwrotu wartości odszkodowania.

Co musisz zawrzeć w poprawnie złożonej reklamacji?

16072-min

Aby Twoja reklamacja została poprawnie złożona, niezbędne jest umieszczenie w niej m.in. imienia i nazwiska osoby składającej, adresu do korespondencji czy kwoty roszczenia. Oczywiście konieczne jest również uzasadnienie i podpis osoby uprawnionej. To bardzo ważne elementy i warto o nich pamiętać, ponieważ dzięki temu cały proces przebiegnie szybciej. 

Pamiętaj również, aby dołączyć oryginał listu przewozowego. Gdy natomiast towar uległ uszkodzeniu, ważne jest sporządzenie protokołu szkody podczas doręczenia przesyłki. Nierzadko kurierzy wówczas twierdzą, że nie posiadają przy sobie takiego formularza. W takiej sytuacji jedynym słusznym wyjściem jest odmowa przyjęcia przesyłki. 

Co jeżeli jednak uszkodzenia produktu dostrzeżesz dopiero po odjeździe kuriera? Wtedy zleć sporządzenie protokołu szkody u przewoźnika – masz na to 7 dni od daty otrzymania paczki. Pamiętaj, że masz prawo anulować umowę i tym samym otrzymać zwrot pieniędzy. Nie ma tutaj znaczenia, czy zakupiłeś towar w sklepie stacjonarnym czy wydarzyło się to online.

Kiedy nie masz co liczyć na pozytywne zakończenie sprawy?

Istotne jest, aby opóźnienie przesyłki zostało właściwie zdefiniowane w procesie reklamacyjnym. Wszyscy sprzedawcy zobowiązani są do wysyłki zakupionego towaru w ciągu 30 dni. Jednak to, że klient nie otrzymał jeszcze swojego zamówienia, wcale nie musi oznaczać, że zalicza się ono do kategorii opóźnionych. Może kurier podejmował bezowocne próby doręczenia przesyłki, a informacja o nich jest w skrzynce? 

Reklamacja nie ma podstaw również  w wielu innych przypadkach, m.in. wtedy gdy źle zaadresowano przesyłkę, odbiorca się przeprowadził, a dane kontaktowe do niego są nieaktualne, odbiorca odmówił przyjęcia przesyłki, opóźnienie było spowodowane złymi warunkami atmosferycznymi, czy też przesyłka zawierała niebezpieczne produkty lub wyłączone z przewozu.

Przekierowuj i unikaj problemów z dostarczaniem paczek

Jak zatem widzisz, nie na wszystkie problemy z dostarczaniem paczek masz wpływ, ale z pewnością wiele z nich można zniwelować poprzez przekierowanie pakunków. Nie ma opcji, aby Twoja paczka nie dotarła do punktu odbioru i nadawania paczek określonego przewoźnika. 

Jeśli zależy Ci na bezpośredniej komunikacji i chciałbyś skontaktować się z kurierem, wiedz, że coraz częściej spotykane jest, że w mailach potwierdzających planowane przekazanie doręczenia, znajduje się numer do kierowcy. Zatem gdy masz jakiekolwiek wątpliwości związane z pakunkiem, najlepiej będzie jak skontaktujesz się z kierowcą – ten dostarczy Ci najbardziej szczegółowych informacji na temat paczki. 

Nierzadko jest tak, że klienci śledzą drogę swojej paczki i nagle zauważają, że ta została doręczona, ale ci wciąż jej nie mają. Co wtedy? Najczęściej do takiej sytuacji dochodzi gdy kurier nie mógł się skontaktować z odbiorcą i postanowił przekazać pakunek do punktu odbioru i nadania. Gdy jednak takie coś się stanie, zostaniesz o tym poinformowany – telefonicznie i/lub mailowo. Trudno wtedy mówić o zaginionej paczce, ponieważ ta po prostu czeka w innym punkcie, zwykle w miarę możliwości niedaleko pierwotnego adresu odbioru. 

Zaginiona przesyłka może być dużym problemem. Niestety, klienci często obwiniają za to tylko kurierów, a nierzadko okazuje się, że przewoźnik tutaj nie zawinił. Zanim więc zaczniesz się niepotrzebnie denerwować, nawiąż bezpośredni kontakt z biurem obsługi klienta, gdzie pracownicy infolinii pomagają w różnych sprawach – nie tylko namierzają przesyłki, ale również wspierają w złożeniu reklamacji.

Niedostarczona przesyłka przez kuriera – co zrobić? Podsumowanie

Martwisz się, że Twoja paczka nie dotarła na czas? Pamiętaj, że istnieją skuteczne sposoby, aby rozwiązać problem z niedostarczoną przesyłką. Kontakt z infolinią firmy kurierskiej, śledzenie statusu przesyłki, a w ostateczności złożenie reklamacji – to wszystko może przybliżyć Cię do odnalezienia Twojego zamówienia.

Ale co, jeśli mogłoby się to nie zdarzyć wcale? Zapobieganie jest kluczem do uniknięcia niepotrzebnego stresu związanego z oczekiwaniem na przesyłki. Dlatego, jako producent opakowań kartonowych, oferujemy rozwiązania, które pomogą zabezpieczyć Twoje paczki i zminimalizować ryzyko ich zagubienia czy uszkodzenia.

Skorzystaj z naszej oferty kartonów i akcesoriów do pakowania, aby zapewnić swoim przesyłkom maksymalne bezpieczeństwo podczas transportu. Niezależnie od tego, czy wysyłasz coś ważnego dla siebie, czy dla swoich klientów, nasze produkty zapewnią Ci spokój ducha i pewność, że Twoje paczki dotrą na czas i w nienaruszonym stanie.